top of page

Belöningar och vanor

När du ska förverkliga ditt drömliv då är dina vanor viktiga. För är det något som verkligen behövs då så är det ihärdighet. Och det förstärker vi lättast med våra vanor, och stjälper också lättast med våra vanor. Paradoxalt, eller hur?


Våra vanor kan på ett enkelt sätt sägas att de syftar till en av två saker. Att undvika smärta, eller att uppnå njutning. Pain or Pleasure. Du kanske har vanan att använda tandtråd för att undvika att få tandsten? Pain. Du kanske har vanan att köpa lördagsgodis? Pleasure. Eller ta ett glas vin på fredag kväll? Också Pleasure. Ganska snabbt kan vi identifiera vilka av våra vanor som hör ihop med belöningar. Lördagsgodiset och vinglaset är belöningar för vår hjärna, oavsett om vi betraktar dem som det eller inte. Du behöver alltså inte aktivt tänka att ”nu belönar jag mig själv” när du står i godisaffären, din hjärna kommer att dra den slutsatsen i alla fall.


Belöningar kan komma i många olika former. Bland de mindre hälsosamma hittar vi som exempel socker och snabba kolhydrater, alkohol, droger i olika former, spelmissbruk, och överdriven shopping. Saker som allihop ger dopaminkickar i hjärnan plus andra former av stimulanser beroende på hur den kemiska cocktail ser ut för just den aktivitet du valt. Och det här är väldigt kraftfullt! Hjärnan älskar dopamin och utsöndrar mängder med må-bra-hormoner i samband med att kicken sätter in. Det är ju bara det att alla de här belöningsformerna har negativa sidor också. Jag behöver inte rabbla dem här, för vi vet alla om att de finns och att vi behöver undvika dem.


Är det då inte skillnad på att belöna sig med socker eller att belöna sig med heroin undrar någon? Jo, självklart. Men det finns likheter i vilka mekanismer och reaktioner som aktiveras i hjärnan oavsett vilken stimulansform det gäller, och det hjälper oss att känna till att det är så.


Ett exempel...

Och det hjälper alltså väldigt mycket att ha koll på det här när vi vill förändra något i våra liv. Säg att du har ett mål att bli piggare och få mer energi. Det i sig ska leda till att du får kraft till det där jobb-bytet du gått och funderat på men inte orkat ta tag i. Så därför har du bestämt dig för att sluta med allt socker. Nu ska du bli pigg och energisk! Du börjar på måndagen och även om det är lite utmanande de första dagarna så går det bra! Men så blir det lördag, och plötsligt är suget nästan oemotståndligt. Rent biologiskt så har kroppen vid det här laget gjort sig av med sina sockerreserver och accepterat det - men din hjärna vill ha belöningen! Och även om du lyckas stå emot under lördagen, så kan belöningsbehovet göra sig påmint även dagen därpå. Och dagen därpå.


Din hjärna vill för allt i världen inte släppa taget om sin sockerbelöning. Och om du är ihärdig och fortsätter säga nej till socker, då är chansen stor att hjärnan ber om något annat istället för att tillfredsställa belöningsbehovet. Ett glas vin fast det är måndag kväll? Eller klicka hem den där supersnygga blusen på nätet, fast du inte vet när du ska använda den - but because you’re worth it?


Här gäller det att skapa en strategi, i förväg! Redan när du bestämmer dig för att bryta vanan som är kopplad till en belöning, så behöver du veta vad du kan ge din hjärna istället. Skriv en lista över allt som ger dig lyckokänslor och måbra-feeling. Alltså inte att ta en hårdbrödmacka istället för godispåsen, utan något som verkligen ger dig välbehag. Ta ett varmt bad? Gå en skogspromenad? Leka med hunden? Dricka kaffe med en kompis, utan fikabröd? Skapa något med dina händer? Ju mer du funderar igenom den här listan, desto bättre rustad är du för att hantera din hjärna. Bestäm gärna i förväg att på lördag, då när jag brukar slå mig ned med lördagsgodiset, då ska jag istället…. ja, vadå? Fundera ut det i förväg så att du har bestämt dig. Det kommer att göra hela skillnaden mellan att lyckas och att falla tillbaka i vanan du ska bryta.


Vad göra?

Och vad vill jag komma fram till med allt det här? Jo - när du vill göra en större förändring i ditt liv, i och för sig även en liten förändring, så har du stor hjälp av att sätta dig ned och lista vilka vanor som hänger ihop med din gamla livsstil och vilka vanor som kommer att hjälpa din nya livsstil. Och så klassar du dem som ”Pain eller Pleasure”. Är vanan till för att undvika smärta eller för att ge belöning? Pain-vanorna brukar vara enkla att ändra - det är ingen stor utmaning att sluta med tandtråd för de flesta (om du inte njuter av det, då blir det plötsligt svårare!). Och för pleasure-vanorna, de gamla belöningsvanor du behöver ändra så skapar du strategier, med nya, hälsosamma, belöningar som befäster dina nya vanor.


Och med detta på plats och motivationen på topp så kommer dina förändringar att gå galant! Vi människor är skapade för att fortsätta utvecklas. Och längs vägen lär vi oss mer och mer hur det kan gå lättare och lättare och bli roligare och roligare.



Frukost i höbalen
Frukostmys

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page